Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Gjeldsrådgivning

Beskrivelse

Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).

Kriterier/vilkår

  • Husstanden skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med sine fordringshavere / kreditorer.

  • Husstanden er varig ute av stand til å betjene sine kreditorer.

  • Husstanden mener at det er gjeldsbyrden som er hovedproblemet, ikke de løpende utgiftene.

  • Gjelden må være betydelig.

aaa

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Gjeldsordningsloven § 1-5 Kommunens plikt til å bistå personer med alvorlige gjeldsproblemer
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17 Opplysning, råd og veiledning

Lover

Forvaltningsloven
Gjeldsordningsloven
Sosialtjenesteloven

Forskrifter

Forskrift om livsoppholdssatser

Forskrifter

Gjeldsordningsloven - veiledende livsoppholdssatser

___

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være

  • Siste skatteoppgjør
  • Saldo på alle konti
  • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
  • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
  • Dokumentasjon på eventuell bostøtte
  • Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
  • Kvittering for betalt husleie og strøm
  • Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
  • Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
  • Utgifter til forsikring
  • Opplysninger om innskudd i spareordninger

Kontakt sosialtjenesten hos NAV dersom du trenger hjelp til å styre din egen økonomi eller dersom du er i gjeldsproblemer.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:NAV
Telefon:55 55 33 33
Epost:nav.evje.og.hornnes@nav.no
Postadresse:Postboks 10 4733 EVJE
Besøksadresse:2. etg. Sentrumsbygget 4735 EVJE

Andre opplysninger

Oppdatert:2016-01-05 11:59