Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Hjemmesykepleie

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Hjemmesykepleien gir pleie og omsorg til syke og funksjonshemmede i eget hjem. Tjenesten kan for eksempel omfatte sårbehandling, personlig stell og medikamenthåndtering. 

Sårbehandling gjelder kun der vedkommende ikke er i stand til å oppsøke legekontor/legevakt.

Kriterier/vilkår

Det er ditt behov som avgjør om du vil kunne motta tjenesten.

Hjemmesykepleie ytes til personer som har nødvendig behov for medisinsk behandling og/eller pleie og omsorg. Kommunen har utarbeidet egne retningslinjer for tildeling av hjemmesykepleie, vedtatt i kommunestyret 27.09.13, sak 59/13.

Pris for tjenesten

Tjenesten er gratis.

Partnere

Psykisk helsetjeneste, fastlege, fysioterapi, helsestasjon, NAV, frivillighetsentralen, hjelpemiddelsentralen, syn/hørselskontakt, vaktmester, øvrige  kontorer og etater ved behov.

aaa

Lover og forskrifter

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjemmesykepleie, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Helsedirektoratet har gitt pålegg om å registrere alle søkere og mottakere av kommunale helse- og sosialtjenester i et nasjonalt register, kalt IPLOS. Det innebærer blant annet en funksjonsvurdering som en del av grunnlaget for eventuelle vedtak. Søker har rett til innsyn i alle sakens dokumenter etter Forvaltningslovens § 18, første ledd. Se vedlegg, brosjyre.

Skjema

Helse- og omsorgstjenester, søknadsskjema

Vedlegg

Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.

Søknaden sendes til

Evje og Hornnes kommune,
v/ Åpen omsorg
Kasernevegen 19
4735 Evje

Eller på e-post: post@e-h.kommune.no

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til helsetilsynet i fylket.

Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner

Navn:Ellen Karin Rosseland
Tittel:Avdelingsleder åpen omsorg
Telefon:91 34 97 27
Mobil:913 49 727
Epost:ellen.karin.rosseland@e-h.kommune.no

Andre opplysninger

Oppdatert:2018-02-05 09:29