Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Individuell plan

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

En individuell plan skal sikre at det til enhver tid er noen som har ansvaret for koordinering og oppfølging. Du skal få en koordinator som sørger for samarbeidet mellom tjenestene og fremdrift i planen.

Vi oppfordrer deg som bruker til å delta aktivt i å beskrive dine behov for tjenester og hvilke ønsker og mål du har.

Individuell plan (IP) skal styrke samhandling mellom tjenesteyter og pasient/bruker og evt. pårørende, samt mellom tjenesteytere og etater innen et forvaltningsområde eller på tvers av forvaltningsnivåer.

Alle som trenger langvarige og sammensatte hjelpetjenester har rett til å få utarbeidet en individuell plan dersom de ønsker det. Du har rett til å medvirke i arbeidet - det er din plan. Individuell plan er et samarbeidsdokument som skal sørge for at de tjenestene du mottar er koordinerte.

Målgruppe

  • Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og/eller sosialtjenester
  • Deltakere i kvalifiseringsprogram i regi av Nav-kontoret

Kriterier/vilkår

Tildelingskriterier:

  • Søker må oppholde seg i kommunen.
  • Søker må ha rett på tjenesten etter nevnte lov.
  • Søker må selv ønske tjenesten.
  • Søker må ha to eller flere helse- og/eller sosialtjenester, som er langvarige og som bør ses i sammeneheng.
  • Planen er personlig og avsluttes når behovet for langvarige og koordinerte tjenester opphører eller når mottaker ønsker det.
     

Pris for tjenesten

Tjenesten er gratis.

Partnere

Har du behov for tjenester både fra kommunen og fra spesialisthelsetjenesten (staten), har disse plikt til å samarbeide om å utarbeide planen.

Du har rett til å medvirke i arbeidet. Det er din plan og tjenesteapparatet skal legge til rette for dette.

aaa

Lover og forskrifter

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Barnevernloven § 3-2a
Psykisk helsevernloven § 4-1
Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 7 og § 7-1
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7
Lov om sosiale tjenester i NAV kap. 4
Spesialisthelsetjenesteloven § 2-5
Forskrift om habilitering og rehabilitering § 22
Forskrift om individuell plan i NAV

Lover

Barnevernloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Psykisk helsevernloven
Sosialtjenesteloven
Spesialisthelsetjenesteloven

Forskrifter

Forskrift om habilitering og rehabilitering

Forskrift om individuell plan i NAV

Retningslinjer

Rett til egen tros- og livssynsutøvelse

___

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du eller dine pårørende kan ta initiativ til å få laget en individuell plan, men hovedansvaret for utarbeidelsen ligger i hjelpeapparatet.

Du henvender deg direkte til den hjelpeinstansen du har mest kontakt med. Dersom du er i tvil, går henvendelsen til systemkoordinator Linda Beathe Dalane. Det vil først bli avklart om du har rett til individuell plan. Deretter knyttes det kontakt med andre involverte hjelpeinstanser for å sette i gang en planprosess.

Skjema

Det er ikke nødvendig å fylle ut skjema. Ta direkte kontakt som beskrevet over.

Saksbehandling

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Klageadgangen er forankret i den enkelte lov (se avsnittet om lover og retningslinjer). Fylkesmannen er klageinstans etter lov om sosiale tjenester i Nav, og Helsetilsynet i fylket er klageinstans etter helselovgivningen.

Det er retten til individuell plan du kan klage på. Men hvis en individuell plan ikke oppfyller kravene til hva en slik plan skal inneholde (se forskriften), kan du også klage på det. Klagen sender du til den instansen i kommunen som har behandlet saken.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner

Navn:Eline Grøthe
Tittel:Ergoterapeut
Telefon:94520960
Mobil:94520960
Epost:eline.grothe@e-h.kommune.no

Andre opplysninger

Oppdatert:2017-10-12 11:46