Tjenester A-ÅVis mer
Bostøtte
Generelt om tjenesten
Beskrivelse
Bostøtte kan du søke hvis husstanden din har lave inntekter og høye boutgifter. Det er satt øvre grenser for hvor høy inntekt du kan ha.
Med noen unntak kan alle over 18 år søke. Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Det er kommunen som behandler søknaden din og har all kontakt med deg.
Søknadsfrist er den 25. i måneden. Bostøtte blir utbetalt den 20. i måneden etter at du søkte.
Hvis du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage til kommunen.
Du må melde fra om endringer som har betydning for beregningen.
Sjekk om du kan få bostøtte: http://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/ )
På Husbankens nettsider kan du se hvem som kan få bostøtte, hvilke krav som gjelder for boligen og hvilke inntektsgrenser som gjelder. Du kan også prøve bostøttekalkulatoren.
Målgruppe
Se her om hvem som kan få bostøtte.
Kriterier/vilkår
Alle over 18 år kan søke bostøtte – unntatt studenter og personer i førstegangstjeneste. Du kan likevel søke hvis du
- er student uten barn og studiet er et ledd i et offentlig arbeidsrettet tiltak
- er under 18 år og har egne barn
Pris for tjenesten
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Bostøtte - Husbanken
Personvern (Husbanken)
Partnere
Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Det er kommunen som har all kontakt med deg som søker.
Lover og forskrifter
Husbanken/kommunen plikter å sørge for denne tjenesten.
Lover
BustøttelovaForvaltningsloven
Forskrifter
Forskrift om bustøtte___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan søke bostøtte elektronisk eller på papir. Papirsøknad skal du sende til kommunen. Kontakt kommunen hvis du har spørsmål eller trenger hjelp.
Kontakt NAV dersom du ønsker nærmere veiledning om tjenesten.
Skjema
Vedlegg
Søknadsfrist
Den 25. i måneden. Utbetaling skjer ca. den 20. i påfølgende måned. Det er situasjonen den 1. i måneden som legges til grunn for beregning av bostøtte.
Søk bostøtte: http://www.husbanken.no/bostotte/slik-soker-du/ )
Søknadsfristen for bostøtte er den 25. hver måned. Utbetaling skjer ca. den 20. i påfølgende måned.
Blir søknaden om bostøtte avslått som følje av behovsprøvingen, skal søknaden prøvast på nytt to måneder utan at søkeren må levere inn ny søknad. Søknader som blir innvilget, skal overførest til ny vurdering måneden etter.
Saksbehandling
Saksbehandling
Kommunen mottar søknaden og kvalitetssikrer opplysningene. Når søknaden behandles, blir det innhentet opplysninger fra en rekke offentlige instanser som for eksempel folkeregisteret, Skatteetaten og Nav. Husbanken gjør det formelle vedtaket om støtte.
Saksbehandlingstid
Klagemulighet
Hvis du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage innen tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen skal du sende til kommunen. Husk alltid å oppgi navn, fødselsnummer og hva saken gjelder. Forklar hva du mener er feil og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Du må skrive under på klagen og legge ved relevant dokumentasjon. Kommunen kan hjelpe deg å klage. Husbanken behandler klagen innen to til seks uker og sender deg et vedtak. Hvis du ikke har fått medhold i klagen din, kan du be om at klagen din blir behandlet av den uavhengige klagenemnda for Husbanken. Ønsker du å søke bostøtte for kommende måneder, må du sende inn ny søknad.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | NAV |
Epost: | nav.evje.og.hornnes@nav.no |
Postadresse: | Postboks 10 4733 EVJE |
Besøksadresse: | 2. etg. Sentrumsbygget 4735 EVJE |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2020-03-24 11:10 |