Tjenester A-ÅVis mer
Trygdebolig
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
Trygdebolig - kommunal boligBeskrivelse
Noen vil ha problemer med å komme seg inn på boligmarkedet eller å bli boende i den boligen de har. Kommunen har et ansvar for å bidra til at alle har et godt og trygt sted å bo, og Nav skal medvirke til å skaffe boliger til de som ikke greier det på egen hånd.
Målgruppe
Vanskeligstilte
Personer som pga. fysisk, psykisk eller sosial funksjonssvikt har et boligbehov.
Kriterier/vilkår
Kommunen vil vurdere hva slags type bistand den enkelte har behov for og hvilke alternativer som finnes.
Kommunen har egne retningslinjer for tildeling av trygdebolig, vedtatt i kommunestyret 27.09.13, sak 59/13. Dette gjelder de boliger som pleie og omsorgstjenesten disponerer.
Pris for tjenesten
Gebyrregulativ drift 2022Lover og forskrifter
Se kommunale retningslinjer. Se også sosialtjenesteloven § 15 Boliger til vanskeligstilte.
Retningslinjer
Retningslinjer for tildeling av trygdebolig___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
For å kunne vurdere din søknad, vil det bli foretatt et hjemmebesøk i nåværende bolig. Din bolig og helsetilstand vil danne grunnlag for det vedtak som fattes av kommunens tverrfaglige inntaksteam i pleie og omsorgstjenesten.
Helsedirektoratet har gitt pålegg om å registrere alle søkere og mottakere av kommunale helse- og sosialtjenester i et nasjonalt register, kalt IPLOS. Det innebærer blant annet en funksjonsvurdering som en del av grunnlaget for eventuelle vedtak. Søker har rett til innsyn i alle sakens dokumenter etter Forvaltningslovens § 18, første ledd. Se vedlegg, brosjyre.
Skjema
Helse- og omsorgstjenester, søknadsskjemaSøknaden sendes til
Evje og Hornnes kommune
v/ åpen omsorg
Kasernevegen 19
4735 Evje
Eller på e-post: post@e-h.kommune.no
Saksbehandling
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktinformasjon
Kontaktpersoner
Navn: | Hege Haukom |
Tittel: | Avdelingsleder åpen omsorg |
Telefon: | 977 68 180 |
Mobil: | 977 68 180 |
Epost: | hege.haukom@e-h.kommune.no |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2020-01-27 15:06 |